Білопільська громада
Сумська область, Сумський район

"Всесвітній день поширення інформації про дислексію"

Дата: 07.10.2024 10:44
Кількість переглядів: 46

Фото без описуДислексія часто створює для страждає нею проблеми і перешкоди, що відбивається на навчанні і роботі. З вашою допомогою ми зможемо підтримати людей з дислексією різного віку, щоб вони повністю розкрили свій потенціал.

Дислексія - це труднощі з навчанням, які впливають на читання та письмо. Вона є специфічною та стійкою. Вона виникає у людей, які не мають жодних рухових, зорових чи інших порушень. Люди з дислексією також мають нормальний когнітивний розвиток.

І саме сьогодні, 7 жовтня, відзначається "Всесвітній день поширення інформації про дислексію" - розладу навчання, який зачіпає від 3% до 6% шкільного населення і може призвести до значної затримки в навчанні.

Цей день був започаткований Міжнародною асоціацією з дислексії з метою підвищення обізнаності про цей розлад та підтримки людей, які з ним живуть.

Що ж потрібно знати про дислексію. І так - коротко про головне.

Дислексія - “хвороба геніїв”: що варто знати?

Дислексія - це порушення, при якому важко читати і писати. Симптоми дислексії включають рухові порушення або слабку координацію рук та очей.

Дислексія розвитку

В даний час все частіше піднімається питання про проблеми навчання дітей. Одним із порушень, які можуть перешкоджати цьому процесу, є, безперечно, дислексія розвитку. Загалом, цей термін використовується для позначення специфічних труднощів читання та письма у дітей. Він походить з грецької та латинської мов, де префікс dys означає відсутність чогось, труднощі, нездатність, а дієслово lego - я читаю.

Види дислексії

Лікарі виділяють такі види дислексії:

  • Дислексія зорового типу, яка ґрунтується на порушенні сприйняття та зорової пам’яті, пов’язана з порушенням зорово-рухової координації та зорово-просторової координації.
  • Слухова дислексія, обумовлена порушенням сприйняття та слухової пам’яті звуків мови, найчастіше пов’язана з порушенням мовних функцій.
  • Інтегративна дислексія, коли окремі функції не виявляють порушень, але порушується їх координація, тобто є порушення в перцептивно-руховій інтеграції.
  • Дислексія змішаного типу, коли виникають порушення у слуховому сприйнятті слова, слуховій послідовній пам’яті, зоровому сприйнятті слів, зоровій послідовній пам’яті, зорово-слуховій пам’яті та просторовій уяві.

На що потрібно звернути увагу:

  • Симптоми дислексії розвитку

Найчастіше ж труднощі  з читанням і письмом батьки помічають лише в період початкової освіти, хоча їх можна помітити і в дошкільний період. Особливу увагу слід приділити дітям, у яких можливий генетично ризик дислексії. Це може стосуватися тих, хто походить від аномальної вагітності та пологів, а також тих, хто мав подібні розлади у своїх сім’ях.

  • Симптоми дислексії в дитинстві

У дітей наймолодшого віку, найчастіше відзначають затримку мовленнєвого та моторного розвитку. Перші слова, прості та складні речення, з’являються в них пізніше, ніж у однолітків. Такі досягнення в розвитку, як ходьба, біг, спроби малювання, заняття самообслуговуванням, такі як миття рук, їжа ложкою, одягання, затримуються та викликають труднощі.

  • Симптоми дислексії в дошкільному віці (3-5 років)

У цей період типовими симптомами, що свідчать про те, що ми маємо справу з дитиною з «ризиком дислексії», є зниження рухливості. Діти не дуже хочуть брати участь у фізичних іграх, вони пізніше навчилися їздити на триколісному велосипеді, погано бігають і мають проблеми з утриманням рівноваги. З точки зору спритності рук, вони демонструють небажання до маніпулятивних ігор та самообслуговування. Вони неправильно тримають олівець, занадто сильно натискають на нього під час малювання.

Координація рук і очей також слабшає. Це проявляється у труднощах з побудовою з блоків, примітивізмом малюнків, неможливістю відтворити коло у 3 роки, квадрат і хрест - у 4 роки та трикутник у 5 років.

Більш того, у цих дітей спостерігається відсутність переваги однієї руки. Труднощі у складанні головоломок, складанні розрізаних на частини картинок, пазлів є симптомами розладів зорового сприйняття та розладів зорової пам’яті.

Важливі симптоми дислексії, які можна зустріти дуже часто, це:

- затримка розвитку мовлення,

- неправильна артикуляція багатьох звуків,

- спотворення слів,

- труднощі зі складанням фраз, простих речень,

- труднощі запам'ятовування імен, неологізмів,

- використання неправильних префіксів.

  • Симптоми дислексії в "0" ступені (6-7 років)

У руховій сфері діти цього віку з підозрою на дислексію часто мають труднощі з навчанням катання на лижах, метанні та ловінні м’яча. Наприклад, вони з меншою точністю зав'язують шнурки, їдять столовими приборами, мають труднощі з використанням ножиць, малюванням складних геометричних фігур та візерунків.

Процес латералізації та орієнтації у схемі тіла затримується, тому вони плутають праворуч-ліворуч.

Вони виявляють труднощі в упорядкуванні малюнків з елементів за зразком, у розрізненні деталей, що відрізняють дві картинки, у розрізненні однакових форм фігур чи букв. Вони плутають, наприклад, літери м-н, літери, розміщені по-різному в просторі, наприклад б-д.

У дітей з «ризиком дислексії» - частіше за інших є помилки у вимові та граматичні помилки. Крім усього іншого, у них виникають труднощі з правильним використанням прийменникових словосполучень, що описують просторові відносини: недопрацювання, раніше, труднощі з запам'ятовуванням віршів та пісень, довших (складних) команд та імен. Ви також можете побачити проблеми із запам'ятовуванням матеріалу, послідовно розташованого та з послідовним, наприклад назвою днів тижня, цифрових серій. Існують також труднощі при диференціації подібних звуків (фонематичні розлади слуху), а також при виконанні складового та складового аналізу та синтезу.

Діти демонструють дуже повільний темп в обох видах діяльності. Читаючи, вони довго переповідають, перекручують слова, не розуміють прочитаного тексту. При написанні букв і цифр вони мають дзеркальне відображення, пишучи справа наліво.

Співіснування декількох симптомів у однієї дитини дозволяє з більшою впевненістю припустити, що ми маємо справу з «ризиком дислексії».

Як тільки ви спостерігаєте хоч один  із наведених симптомів у своєї дитини, то потрібно негайно звернутись на консультацію до логопеда, корекційного педагога та психолога.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь