Готовність дитини до школи: Що необхідно знати батькам?
«Чи готова моя дитина до школи?» «Що вона має знати та вміти, збираючись у перший клас?» «Їй 5, і вона вже вміє читати і рахувати, то що, вже можна йти до школи?» Ці, та інші питання дуже хвилюють батьків майбутніх першачків.
Готовність дитини до школи — це знання, уміння та навички, які дають змогу дітям вчитися. Зазвичай, батьки вважають, що готовність до школи — це лише вміння читати та рахувати. Але це не зовсім так.
Для успішного навчання важливими є здатність мислити, запам’ятовувати та концентрувати свою увагу, коли цього вимагає ситуація.
Виділяють такі основні критерії готовності дитини до школи:
Фізичне здоров’я, сенсорика та координація передбачає, що на момент вступу дитини до школи, вона повинна мати добре розвинену дрібну моторику (впевнено тримати олівець, володіти ножицями) та хорошу фізичну координацію (бігати, стрибати, грати у м’яча). Зазвичай, її оцінює сімейний лікар.
Соціальна готовність дитини до школи: соціальні навички та емоційна зрілість. Навчання в школі — це передусім соціальна активність. Першачки пізнають світ, граючи разом зі своїми однолітками. Їм буде легше вчитися, якщо вони почуватимуться комфортно в новому колективі. Дитина повинна вміти спілкуватися і з дорослими, і з дітьми, вона повинна розуміти, що таке «добре», і що таке «погано». Сюди відноситься, також, здатність до самостійності – вміння переодягнутися, вмитися, зробити свої природні потреби, одягтися та взутися, прибрати свої іграшки та скласти речі.
Готовність емоційно-вольової сфери. Дитина повинна вміти робити не те, що вона хоче, а те, що від неї вимагають, тобто вона повинна вміти підкорятися загальним правилам. Дитина повинна вміти контролювати свою поведінку, керувати своїми емоціями, бути посидючим; тобто дитина повинна вміти протягом певного часу уважно слухати завдання, не відволікатися. Розвивати емоційно-вольову сферу не просто, але можливо. Намагайтеся забезпечити чіткий розпорядок дня. Для формування емоційно-вольової сфери важливі правильні методи виховання.
Мотиваційна готовність до школи та спосіб, у який дитина здобуває знання. Для успішного навчання вкрай необхідні допитливість, креативність, самостійність, здатність до співпраці та наполегливість, темперамент, культура та цінності.
Мовленнєві навички передбачають вміння висловлювати свою думку, уважно слухати дорослих та інших дітей, чітко говорити, розуміти, про що йдеться мова.
Інтелектуальна готовність до школи. Про зрілість інтелекту говорить уміння концентрувати увагу, розуміти звернену інструкцію та діяти відповідно, відтворювати зразок, знаходити зв’язок між предметами за спільною ознакою. Також, дитина має знати, скільки їй років, як звати її батьків; вміти рахувати до 10; може привести приклади птахів і тварин, яких знає, а також назвати відомі професії.
Усі ці складові готовності дитини до школи взаємопов'язані та взаємодоповнюють одна одну. Вони створюють основу для успішного старту у шкільному житті. Правильна діагностика та розуміння цих аспектів дозволяють психологам та педагогам надати необхідну підтримку та допомогу кожній дитині у подоланні перешкод на шляху до знань і розвитку.
Шановні батьки! Якщо Вам здається, що у вашої дитини є труднощі з наданого переліку, то важливо вчасно звернути увагу та звернутися за допомогою до ІРЦ .
Фахівці ІРЦ м. Білопілля чекають на Вас.