Що таке послуга раннього втручання?
Раннє втручання — це комплексна послуга для родин, які виховують маля до трьох повних років (послугу рекомендується надавати у віці до трьох років одинадцяти місяців двадцяти дев’яти днів) із порушеннями розвитку або ризиком їх виникнення, яка поєднує медичну, психологічну, соціально та освітню складові.
Мета послуги — раннє виявлення та профілактика порушень у дітей, покращення їх розумового розвитку, підвищення якості їх життя.
Послугу раннього втручання (РВ) рекомендується надавати командою фахівців різних галузей (лікарем, реабілітологом, дитячим психологом, педагогом-дефектологом, логопедом, іншими спеціалістами за потребою), яка безпосередньо здійснює заходи, що становлять зміст послуги раннього втручання.
Послуга РВ надається на основі інтегрованого, комплексного та міжвідомчого підходів: проводиться оцінювання розвитку рухових, мовних, комунікативно-емоційних та сенсорних здібностей, з’ясовуються особливості розвитку ігрової діяльності, її відповідності віковим етапам та індивідуальними можливостям дитини. Через опитування збирається інформація про сон та годування дитини, гігієнічні процедури, особливості її взаємодії з батьками, оцінюється індивідуальні потреби та визначення пріоритетів сім’ї дитини.
Упровадження послуги РВ рекомендується шляхом створення юридичних осіб – надавачів послуги РВ або відповідних структурних підрозділів при закладах охорони здоров’я, освіти, соціального захисту.
Рішення про створення надавача послуги РВ рекомендується приймати на підставі результатів моніторингу потреби населення у послузі РВ.
Надавача послуги раннього втручання рекомендується розміщувати у спеціально побудованих або пристосованих приміщеннях з усіма видами комунального благоустрою, що відповідають державним будівельним нормам (ДБН), санітарно-гігієнічним, протипожежним вимогам, техніці безпеки.
Послугу раннього втручання рекомендується надавати: дітям, яким установлено ступінь відставання у розвитку, дітям, у яких виявлено анатомічні дефекти, інші необоротні порушення функцій органів і систем організму, дітям, яким установлено інвалідність, дітям, у яких виявлено тяжкі захворювання, розлади, травми, дітям, у яких виявлено порушення розвитку або ризик їх виникнення у зв’язку з насильством, жорстоким поводженням у сім’ї, дітям із високим ризиком виникнення порушень розвитку внаслідок несприятливої дії соціальних та біологічних факторів.
Виявляти сім’ї з дітьми, які потенційно потребують надання послуги РВ рекомендується закладам охорони здоров’я, закладам дошкільної освіти, установам/закладам соціального захисту населення, зокрема надання соціальних та реабілітаційних послуг, громадським об’єднанням, благодійним, релігійним та іншим організаціям, задіяним у системі раннього втручання.
При виявленні потенційних отримувачів послуги РВ в закладах охорони здоров’я рекомендується лікарю/дитячому лікарю/сімейному лікарю, який вперше виявив проблему, рекомендувати їм звернутися до надавача послуги раннього втручання.
Послугу РВ рекомендується надавати після визначення індивідуальних потреб дитини та її сім’ї, складення індивідуального сімейного плану раннього втручання та укладення договору про надання такої послуги.
Визначення індивідуальних потреб дитини та її сім’ї рекомендується здійснювати фахівцями команди РВ.
Також рекомендується інформувати сім’ю дитини про зміст і порядок надання цієї послуги, можливості отримання інших послуг.
Раннє втручання — це робота із сім’єю, а не лише з дитиною. Важливо тримати у фокусі уваги інтереси дитини, її потреби, теорії розвитку, прив’язаності, нормалізації та працювати у ситуації, що впливає на дитину. Тому принципами раннього втручання є сімейно-центрованість, рутинно-орієнтованість, командний підхід, координація сервісів та ресурсів.