Офіційна сторінка Білопільської міської ради
Сумська область

ІНСТРУКЦІЯ дій за сигналами оповіщення «Увага! Повітряна тривога»

Дата: 06.06.2023 15:27
Кількість переглядів: 982

Фото без описуНа виконання рішення Сумської обласної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, затвердженого Протоколом №3 від 02.06.2023 року, відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту, затвердженого постановою КМУ від 27. 09. 2017 р. №733 (зі змінами), при оголошенні повітряної тривоги керівникам слід забезпечити призупинення роботи підприємств, установ, організацій усіх форм власності, торгових, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, транспортних засобів, доведення сигналів оповіщення через сигнально-гучномовні пристрої та евакуацію працівників, відвідувачів, клієнтів, учасників заходів у визначені укриття.

Особливу увагу належить звернути на організацію роботи щодо евакуації осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення із зони можливого ураження.

Надаємо рекомендації щодо відповідних дій в "Інструкції дійй за сигналами оповіщення "Увага! Повітряна тривога!"

І. Дії власників (адміністрацій) магазинів, ринків, торгово-розважальних центрів та інших торговельних комплексах, закладів громадського харчування та їх відвідувачів.

1.1. Підготовчі заходи:
1.1.1 Рекомендації власникам:

– розробити маршрути евакуації до найближчого укриття (власного aбo за договором з іншим суб’єктом господарювання) для персоналу та відвідувачів;
– позначити їх відповідними покажчиками;
– призначити осіб, відповідальних за оповіщення, відкриття дверей запасних евакуаційних виходів, забезпечення порядку під час евакуації, збереження майна тощо;
– розробити інструкцію для працівників щодо дій за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» та провести з ними тренування;
– розмістити на видному місці інформацію для відвідувачів щодо порядку дій за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» зі схемою руху до найближчого укриття;
– забезпечити наявність та готовність системи оповіщення на випадок дій за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога»;
– періодично доводити інформацію до відвідувачів щодо дій у разі загрози за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» (гучномовним зв’язком, тощо);
– систематично перевіряти справність системи оповіщення, стан шляхів евакуації;
– за необхідності вжити обмежувальні заходи щодо кількості відвідувачів.

1.1.2 Рекомендації відвідувачам:

– ознайомитися з інформацією щодо дій у разі загрози за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» під час перебування у закладі;
– дотримуватися правил поведінки в місцях масового перебування людей;
– не залишати неповнолітніх дітей без нагляду;
– уважно стежити за сигналами системи оповіщення та оголошеннями адміністрації закладу;
– неухильно виконувати вказівки адміністрації закладу.

1.2. Порядок дій при отриманні сигналу «Увага всім! Повітряна тривога»:
1.2.1. Рекомендації власникам:

– негайно сповістити про це персонал та відвідувачів (у тому числі у формах, доступних для осіб з порушеннями зору та слуху), повідомити місце розташування найближчого укриття (власного aбo за договором з іншим суб’єктом господарювання);
– організувати швидку евакуацію відвідувачів та персоналу;
– перевірити відсутність людей у приміщеннях після евакуації.

1.2.2. Рекомендації відвідувачам:

-у разі оголошення евакуації негайно залишити приміщення зберігаючи спокій;
-під час евакуації не користуватися ліфтами, спускатися сходами, прямувати визначеними маршрутами евакуації до визначених укриттів;
-швидко, без паніки зайняти місце у найближчій захисній споруді (сховищі, підвальному приміщенні, паркінгу, тощо);
-якщо захисної споруди поблизу немає, сховатися за бетонними плитами, бордюром, лягти у заглибленнях землі;
-зберігати спокій, не піддаватися паніці, зберігати здатність швидко і правильно оцінювати ситуацію;
-за необхідності надати допомогу тим, хто її потребує.

ІІ. Дії водіїв громадського транспорту

2.1. Підготовчі заходи.

– маршрути евакуації з автотранспорту позначити відповідними покажчиками;
-провести відповідну роботу з автоперевізниками щодо розміщення інформації у транспортних засобах про дії водія та пасажирів у разі оголошення сигналів оповіщення «Увага всім! Повітряна тривога» ;
-розмістити схеми розташування укриттів вздовж маршруту руху транспортного засобу та на зупинках.

2.2. Порядок дій при отриманні сигналу «Увага всім! Повітряна тривога».

– негайно довести сигнал до пасажирів;
– зупиняти рух транспортних засобів, вибравши безпечне місце до найближчої зупинки або розширення проїжджої частини («кишені»), відповідно до Правил дорожнього руху та забезпечити для пасажирів можливість покинути салон рухомого складу шляхом відкривання дверей для подальшого переміщення пасажирів та водія до найближчого укриття (за винятком міжміських перевезень);
– водій автотранспортного засобу, що здійснює пасажирські перевезення (автобус, тролейбус, маршрутне таксі) в межах одного населеного пункту прямує до найближчої зупинки громадського транспорту де інформує пасажирів, про адресу найближчого укриття та припиняє рух маршрутом до отримання сигналу „Відбій повітряної тривоги”;
– водій автотранспортного засобу, який здійснює перевезення громадян на внутрішньо обласних маршрутах, продовжує рух до найближчої зупинки у місті, селищі або селі та забезпечує для пасажирів можливість покинути салон рухомого складу шляхом відкривання дверей для подальшого переміщення пасажирів та водія до найближчого укриття;
– після відбою тривоги водій очікує пасажирів протягом 10 хвилин. Пасажири, які за цей час не встигли повернутися до транспортного засобу, користуються наступним рейсом. Оплата за проїзд повторно в обох випадках не здійснюється;
– у разі знаходження транспортного засобу на кінцевій зупинці, залишатися там до закінчення тривоги. Проте, під кінець зміни або якщо цей час близький до комендантської години, виконати останній рейс. Якщо громадський транспорт перебуває не на кінцевій зупинці, продовжити рух до неї;
– вивести пасажирів з транспортного засобу, у разі наявності маломобільних груп населення організувати за допомогою пасажирів (кондуктора) їх евакуацію.
– відключити електроживлення транспорту від контактної мережі;
– швидко, без паніки зайняти місце у найближчій захисній споруді (сховищі, підвальному приміщенні, паркінгу тощо);
– якщо захисної споруди поблизу немає, сховатися за бетонними плитами, бордюром, лягти у заглибленнях землі.


IІІ. Дії персоналу закладів з постійним перебуванням літніх людей (будинки престарілих) та осіб з вадами зору та слуху

3.1. Підготовчі заходи:

– адміністрація закладу повинна заздалегідь розробити маршрути евакуації до найближчого укриття (власного або за договором з іншим суб’єктом господарювання) для персоналу та відвідувачів;
– позначити укриття відповідними покажчиками;
– призначити осіб, відповідальних за оповіщення, відкриття дверей запасних евакуаційних виходів, забезпечення порядку під час евакуації, збереження майна тощо;
– розробити інструкцію для працівників щодо дій за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» та провести з ними тренування;
– за кожною особою з вадами зору або слуху, а також за особами, які не можуть самостійно пересуватись закріпити працівника відповідального за евакуацію даної особи;
– розмістити на видному місці інформацію для відвідувачів щодо порядку дій за сигналом «Увага всім! Повітряна тривога» зі схемою руху до найближчого укриття;
– систематично перевіряти справність системи оповіщення, стан шляхів евакуації.

3.2. Порядок дій при отриманні сигналу «Увага всім! Повітряна тривога»:

– негайно сповістити персонал закладу (у тому числі у формах, доступних для осіб з вадами зору та слуху), повідомити місце розташування найближчого укриття;
– переконатися, що повідомлення почули або побачили люди, які мешкають в закладі, особливо якщо це літні люди або люди із вадами зору та слуху, надати їм необхідну допомогу та організувати супровід в укриття;
– організувати евакуацію персоналу та відвідувачів з приміщень;
– перевірити відсутність людей у приміщеннях закладу після евакуації.

ІV. Порядок дій населення при отриманні сигналу «Увага всім! Повітряна тривога».

4.1. Перебуваючи вдома:

– ввімкнути телевізор чи радіоприймач aбo уточнити інформацію за допомогою доступних Інтернет-ресурсів i ознайомитися з інформацією про характер тривоги;
– за можливості попередити сусідів одиноких людей, які мешкають поруч;
– швидко одягнутися та одягнути дітей, перевірити наявність пришитих з внутрішньої сторони одягу у дітей дошкільного віку нашивок, на яких зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, адреса, вік, номери телефонів батьків;
– закрити вікна, вимкнути всі електричні та нагрівальні прилади, перекрити газ, загасити печі, вимкнути світло (автоматичну коробку, рубильник тощо);
– взяти «тривожну валізу» (індивідуальні засоби захисту, запас продуктів i води, особисті документи, кишеньковий ліхтар) та найкоротшим шляхом прямувати до найближчої захисної споруди чи укриття;
– у разі відсутності в радіусі 500 м від вашого будинку захисної споруди використовуйте для укриття підвальне приміщення під будинком;
– якщо ви не почули сигнал та у вас немає можливості швидко перейти у сховище, перейдіть до більш безпечного місця в квартирі: подалі від вікон, у коридор – за несучі стіни, або у ванну кімнату (але закрийте рушником дзеркало).

4.2. Перебуваючи на роботі:

– виконати заходи, передбачені на цей випадок Планом дій або Інструкцією, яка розроблена керівництвом та діяти за вказівками керівництва;
– швидко, без паніки зайняти місце у захисній споруді (сховищі, підвальному приміщенні).

Зверніть увагу! Фізичні особи-підприємці та юридичні особи, які вже на постійній основі вивели персонал на роботу до офісу (у т. ч. й у поєднанні роботи офіс/онлайн), мають надати чіткі інструкції керівників, адміністраторів тощо (можливо, навіть письмово з розміщенням інформації на вході для ознайомлення відвідувачів). Дамо кілька порад щодо цього.

Порада 1. Магазини, супермаркети, місця надання перукарських, косметичних послуг, кав’ярні, кафе, ресторани, інші місця сфери торгівлі, громадського харчування та послуг повинні стежити за повідомленням об’єктової системи оповіщення і повідомляти відвідувачів та працівників про повітряну тривогу.

До речі, тут варто врахувати, що оповіщення може здійснюватись як через гучномовці, сирени, встановлені безпосередньо у населених пунктах, так і через операторів електронних комунікацій із залученням електронних комунікаційних мереж загального користування (телефонний зв’язок, текстові повідомлення), через інтернет-ресурси – сайти, соціальні мережі, мобільні застосунки.

Порада 2. Після початку оповіщення адміністратор (керівник) має повідомити всіх відвідувачів про найближче укриття та за направленнями (вказівками), розміщеними на стінах, підлозі, рухомих (пересувних) вказівниках, які зазвичай використовуються у торговельних та виставкових залах, пройти до сховища (розташованого безпосередньо у місці проведення торгівлі/послуг або спеціальному укритті поза межами цього місця).

Це важливо! Звісно, коли ми говоримо, наприклад, про такі послуги, як перукарські чи косметичні, то скористатись укриттям буває не так просто. Для таких випадків варто дослухатися до порад правоохоронних та аварійно-рятувальних служб – зокрема, про правило двох стін. Вважається, що від небезпеки має відділяти щонайменше дві стіни, бо одна, ймовірно, зруйнується від удару, а друга візьме на себе уламки стіни, шибок тощо.

Порада 3. Збереження матеріальних цінностей під час загрози чи небезпеки.

Звісно, фактично ми говоримо про період з початку оповіщення про повітряну загрозу до оголошення про відбій. Орієнтовно пропонується, що:

1) всі працівники підприємства повинні вжити необхідних заходів щодо зберігання матеріальних цінностей в разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;
2) заходи із захисту від надзвичайних ситуацій або з ліквідації їхніх наслідків мають враховувати необхідність запобігання або зменшення можливих збитків підприємству;
3) відповідальність за організацію охорони майна підприємства під час захисту від надзвичайних ситуацій або ліквідації їхніх наслідків покладається на конкретну посадову особу.

Отже, порядок дій адміністратора чи іншої відповідальної особи за матеріальні цінності під час дії повітряної тривоги може включати:

а) визначення конкретної особи, яка з моменту оповіщення про повітряну тривогу має, зокрема, закрити касу, максимально обмежити доступ до приміщень з ТМЦ та у разі, якщо доводиться полишати магазин чи інше окремо виділене місце для торгівлі, замкнути приміщення. З огляду на розташування магазину/приміщення чи наявності у ньому ТМЦ власник, керівник або адміністратор повинні самостійно визначити докладніший порядок дій для максимального збереження майна та життя людей, у т. ч. особу, відповідальну за ТМЦ на час оповіщення;
б) обов’язки відповідальної особи щодо проведення належних протипожежних профілактичних заходів (вимкнути газо-, електропостачання тощо, підвищити захисні властивості приміщення: зачинити вікна, двері тощо);
в) забезпечення відеофіксації приміщень та території ззовні (у т. ч. за відсутності електропостачання у приміщенні). За певних обставин, коли після оповіщення у приміщенні буде виявлено недостачі чи зникнення окремих ТМЦ, слід одразу повідомити правоохоронні органи.
Трапляються випадки, коли відвідувачі чи працівники відмовляються полишати приміщення. Тоді слід наголосити на ваших правилах (розміщених на видному місці) та звернутися по допомогу до охорони (за її наявності). Як свідчить практика, деяких відвідувачів доводиться тривалий час переконувати полишити приміщення та пройти в укриття задля власної безпеки. Тут варто врахувати, що примушувати відвідувача силоміць ви не маєте права, адже це право людини – пройти в укриття чи прийняти інше рішення. У будь-якому разі – не залишати у приміщенні сторонніх осіб без присутності персоналу (або, за потреби, призначеного чергового, як це роблять банківські установи).
Відповідальна особа, призначена керівником чи власником або самим ФОПом, має чітко окреслити місце укриття. Тобто відвідувачі та працівники повинні чітко знати, куди слід пройти (ще до того, як буде оповіщення про повітряну тривогу).
 
Це важливо! Для тих роботодавців, які відмовляють чи забороняють працівникам іти під час повітряної тривоги в укриття, зауважимо, що навіть попри відсутність прямої відповідальності за недотримання правил під час оповіщення повітряної тривоги у разі настання негативних наслідків, що буде пов’язано з життям та здоров’ям людей (працівників, відвідувачів та ін.), дії роботодавця (власника чи керівника) оцінюватимуться вже під час кримінальних проваджень за кожним фактом негативних наслідків.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь