A A A K K K
для людей із порушенням зору
Офіційна сторінка Білопільської міської ради
Сумська область

ВІДВІДУВАННЯ ІРЦ. Поради для батьків

Дата: 19.05.2022 16:21
Кількість переглядів: 889

Фото без описуНа сьогодні, як ніколи, актуальне  максимальне залучення батьків до процесів всебічного розвитку та освіти дитини, налагодження партнерських взаємин із закладами освіти та педагогами, супровід дитини та її сім'ї, починаючи з раннього віку.

Перший та важливий крок на шляху здобуття освіти для багатьох дітей з проблемами у навчанні, поведінці та інш - це  відвідування ІРЦ для проходження комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, консультації зі спеціальними педагогами та психологами.

Перелік питань у батьків,з широкий.  Від – «Як дитина розвивається?», щодо вибіру закладу освіти, «Як займатися з дитиною вдома (на що саме звернути більше уваги)?» до потреби у заняттях з додатковими фахівцями, яким чином їх краще організувати тощо.

З одного боку важливо отримати консультації, фахові поради про розвиток дитини, покрокові роз’яснення, з іншого – висновок комплексної оцінки розвитку дитини інклюзивно-ресурсного центру  є обов’язковим документом для зарахування дитини до спеціального закладу освіти, спеціального класу (групи) або організації інклюзивного навчання.

Інформація для батьків про мережу ІРЦ, подання заяви, реєстрацію на порталі «ІРЦ» (для подання заяви онлайн, що зручно); перелік обов’язкових та додаткових (за потреби та/або можливості, бажання батьків) документів; підготовку та проведення комплексної оцінки розвитку дитини; умови проведення повторної оцінки, дії батьків у разі не погодження із рекомендаціями ІРЦ є:

- на порталі АС «ІРЦ» https://ircenter.gov.ua/ (є покрокові відео інструкції; інструкції жестовою мовою поки відсутні);

-  у Положенні про інклюзивно-ресурсний центр https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text; зверніть увагу – є зміни на період дії воєнного стану, які передбачають спрощення процедури – можливість подання копії документів, за потреби зменшення строку підготовки висновку ІРЦ та ін.;

- посібнику «Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів» https://mon.gov.ua/.../posibniki/Inclusive_study_Sep17.pdf;

-  на сайтах та сторінках у соціальних мережах ІРЦ, Ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти.

Поради для батьків, що планують відвідати ІРЦ.

Упевнені, що така підтримка, допомога – на часі, особливо сьогодні, коли психологічний спокій (комфорт), впевненість у тому, що допоможуть, підтримають, уважно поставляться, – є особливо важливим.

  • попередньо підготуйте запитання, які б Ви хотіли задати фахівцям ІРЦ;
  • за потреби, продумайте та повідомте фахівцям ІРЦ важливі для Вашої дитини деталі проведення комплексної оцінки розвитку:

- необхідність попереднього «підготовчого» знайомства з приміщенням та/або фахівцями; 

- наявність/відсутність у кімнаті іграшок, дидактичних матеріалів для більшої концентрації уваги чи зацікавленості;

- оптимальна кількість дорослих в одному приміщенні;

- особливості спілкування з братиками /сестричками, якщо вони вдвох проходять комплексну оцінку (приміром, одночасно чи по черзі проводити комплексну оцінку); 

- альтернативні засоби комунікації, зручні меблі тощо; 

- можливість тримати дитину на руках, сидіти поряд; 

- обговоріть і узгодьте; є можливість проведення комплексної оцінки за місцем проживання/навчання дитини https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text;

  • під час проведення комплексної оцінки обов’язковою є присутність одного з батьків (другий з батьків, бабуся та ін. присутні за бажанням); перед проведенням комплексної оцінки порадьтеся з фахівцями, хто з дорослих буде присутнім. У більшості випадків краще бути присутнім одному з батьків (невеликої кількості дорослих), щоб уникнути зайвого шуму, моментів, які відволікають тощо. Проте є випадки, коли, наприклад, сестра краще може «допомагати» під час спілкування фахівця з дитиною, що має труднощі у налагодженні взаємодії чи особливі потреби у комунікації;
  • зберігайте спокій, будьте позитивно налаштованими, не втручайтеся у взаємодію фахівця і дитини, водночас будьте поряд, підтримуйте, за потреби запитайте дозволу допомогти дитині (може бути потрібна допомога у спілкуванні, щоб зрозуміти інструкцію – «незнайома» артикуляція фахівця, вимова, жести можуть відрізнятися тощо); без потреби - не поспішайте відповідати за дитину; якщо бажаєте взяти участь – запитайте дозволу у фахівця, який працює з дитиною (можна попередньо з’ясувати цей момент, якщо для вас це важливо);
  • під час оцінки в ІРЦ батьки можуть продемонструвати відео, на якому дитина проявляє себе у звичному для неї оточенні (розповідає, відповідає на питання, декламує вірш чи співає, грається, виконує навчальні інструкції, побутові дії тощо), фото із її виробами; взяти із собою іграшки (дидактичні матеріали), з якими дитина звикла гратися та/або займатися; діти (шкільного віку) також демонструють фото своїх виробів чи друзів, коментують, що створює позитивну атмосферу, дає можливість дізнатися про відносини з однокласниками;
  • розповідайте про розвиток дитини, про ситуації, які хвилюють, ставте запитання фахівцям за відсутності дитини (дитина може почекати з татом чи бабусею, бути зайнята малюванням, іграшками тощо, а Ви поспілкуєтеся тихо, щоб вона не чула, можливо домовитися про іншу зустріч або дзвінок);
  • за потреби - візьміть додаткові документи (характеристики фахівців, які займалися з дитиною, результати обстежень тощо), зробіть копії.

За результатами комплексної оцінки фахівці ІРЦ визначають рекомендації педагогам закладу освіти (у висновку) як організувати навчання, щоб підтримати дитину, що змінити/додати для  ефективнішого навчання. 

  • Інформація, отримана від батьків дуже корисна, допомагає визначенню ефективних способів допомоги дитині. Запропонуйте свої поради до таких адаптацій, адже Ви добре знаєте свою дитину, її потреби;
  • час на спілкування з кожною дитиною може суттєво відрізнятися, залежати від потреби для визначення труднощів дитини та подальших кроків підтримки (в одному випадку достатньо години, в іншому – Вас попросять прийти декілька разів для додаткових консультацій, провести спостереження у закладі освіти тощо), всі організаційні моменти обговорюються та погоджуються із батьками; час консультування не залежить від «тяжкості порушення», це абсолютно індивідуально;

Одним із висновків за результатами комплексної оцінки може бути висновок, що дитина не має особливих освітніх потреб у підтримці, труднощі поодинокі та незначні (суттєво не впливають на процес здобуття освіти), в такому випадку Вам також нададуть фахові рекомендації, поради, підготують висновок;

  • численні детальні рекомендації для батьків можуть створити враження що відвідування ІРЦ – це «екзамен» для дитини, насправді – спілкування відбувається в ігровій формі або відповідно до віку, завдання фахівців (консультантів) ІРЦ не перевірити обсяг знань (приміром знання таблиці множення), а з’ясувати особливості мислення, пам’яті, уваги, вміння орієнтуватися у ігровій ситуації тощо, визначити питання, в яких  потрібно підтримати дитину. 

Фахівці завжди створюють доброзичливу атмосферу, демонструють повагу до дитини, а красиве обладнання та цікаві ігрові завдання часто є причиною того, що діти хочуть залишитися.

  • після проходження комплексної оцінки Вам повідомлять коли прийти та забрати паперовий варіант висновку ІРЦ із підписами фахівців та печаткою. Підписати висновок має один із батьків. Під час цього вже другого візиту до ІРЦ Ви також можете поставити питання, які вже більшою мірою будуть стосуватися Ваших подальших кроків в організації освіти та занять з дитиною. 

Електронний варіант висновку зберігається на порталі ІРЦ, доступ до нього сторонніх осіб обмежений.

Фахівці ІРЦ – досвідчені педагоги та психологи, які мають щоденний досвід роботи з різними дітьми, постійно підвищують свою кваліфікацію, люблять свою роботу, з повагою ставляться до дітей та батьків.

  • Ще один важливий момент роботи ІРЦ, на якому варто зупинитися: батьки, які звертаються за професійною консультацією, під час психолого-педагогічної оцінки мають змогу спостерігати за роботою спеціального педагога та практичного психолога високого рівня, можуть переконатися у тому, що заняття з таким фахівцем для маленької дитини – це захоплива цікава гра (яку часто дитина не хоче завершувати), адже підготовлені відповідно вікових та індивідуальних можливостей, інтересів дитини. А насправді такі заняття – системна продумана глибоко-фахова робота, спрямована на розвиток дитини, що надзвичайно важливо.

Батьки усвідомлюють – не можна зволікати і втрачати час, а діти отримують задоволення від роботи з педагогом, розвиваються, здобувають цінний досвід. Працюючи із звичайним педагогом (без хоча б консультативної підтримки з боку фахівців) досягти таких результатів неможливо.

Робота вдома – важлива складова постійної роботи над розвитком дитини, а батьки, які вже бачили корекційно-розвиткові заняття зі своєю дитиною під час консультації, мають змогу продовжити заняття вдома. Ми працюємо для вас, але не за вас.

Разом до успіху!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь