A A A K K K
для людей із порушенням зору
Білопільська міська рада
Сумська область, м. Білопілля

ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ДОРОСЛИХ З ДІТЬМИ В УМОВАХ ПЕРЕБУВАННЯ В ЗОНІ ПАНДЕМІЇ

Дата: 23.11.2021 08:33
Кількість переглядів: 14

«Не розмовляй з незнайомцями!», «Будь обережним на дорозі!», «Не сідай до незнайомця у авто!», «Не гуляй у темряві один» тощо. Хто не знає таких настанов? Батьки, зазвичай, намагаються максимально уберегти своїх дітей від небезпечних ситуацій, прагнуть навчити їх не потрапляти у небезпечні ситуації та надають поради, як найкраще поводитися в складних обставинах.

Але чи всі батьки розповідають? Чи всі з них самі знають оптимальні способи попередження небезпеки та шляхи виходу з неї або її вирішення із мінімальними втратами. Якою є відповідальність держави, батьків, власне дітей в критичних для життя та здоров’я обставинах, зокрема, у разі неочікуваної у ХХІ столітті для більшості жителів планети, ситуації пандемії? Чи всі батьки можуть критично оцінити ситуацію, інформацію, що надходить із ЗМІ, від друзів та знайомих? Чи всі батьки володіють достатнім рівнем саморегуляції, щоб не впасти у паніку? Це важливо, перш за все тому, що існує прямий зв’язок між емоційним станом батьків та почуттям внутрішнього комфорту їх дітей. У зв’язку із оголошеним національним карантином, все більше зростають вимоги до кожного із нас. Ставлення до прийнятих владою заходів викликає неоднозначну реакцію у різних верств населення. Пропонуємо зупинитися і подумати, що ми отримаємо під час карантину? Спробуємо помітити в цій ситуації не тільки мінуси, а й можливі плюси. Більшість із нас вже відчули зміни у нашому звичному житті. Впроваджені обмеження зумовили переформатування робочого графіка/режиму життєдіяльності як батьків так і дітей та молоді (для частини з них – робота перейшла в дистанційний формат, в інших – тимчасово призупинена, що змусило працівників звільнитися або піти у відпустку без збереження заробітної плати). За таких умов більшість українців вже не відвідують підприємства, офіси, не можуть зустрітися з друзями у ресторані, піти до салону краси або спортивної зали. Необхідність дотримуватися карантину змушує багатьох поновому побачити своє життя, більше пізнати своїх близьких. Тепер батьки зможуть побачити зблизька очі своїх дітей, провести з рідними 24 години (і для багатьох з них це буде великим випробуванням, оскільки більшість не знатимуть, що робити, як проводити цей час разом і поруч. Наступив час кожному зрозуміти, хто ми передусім, економісти, менеджери або батьки, матері, чоловіки, дружини, сини, дочки. Дистанціюючись від оточуючого, світу батьки зможуть більше часу, уваги приділити своїм дітям, створити родинне коло близькості. Взаємодіючи із дітьми, батькам варто здійснити декілька важливих кроків: надати психологічну підтримку тим, хто її потребує; допомогти дитині ефективно організувати вільний час в період карантину; використати шанс покращити стосунки з дітьми (якщо вони раніше були втрачені через певні причини). Важливо підтримати тих дітей, які бояться й почувать себе невпевнено або безпорадно. Як саме це можна зробити? В безпечних дозах надати дітям інформацію про нові поняття, що з’явилися в інформаційному просторі, наприклад, «карантин», «пандемія», «вірус», «коронавірус», «COVID-19» та ін., виявити джерело страху та використовуючи різноманітні арт-терапевтичні прийоми (наприклад, розглянути зображення коронавірусу, намалювати (або зліпити) свій страх та подумати разом із батьками, як можна його перемогти (додати потрібні елементи); намалювати засоби, які допоможуть уберегтися від вірусу (медичну маску, мило тощо); подивитися, як люди захищаються від вірусу на вулиці, у магазинах; намалювати людину із маскою та обличчі, у рукавичках тощо). Важливо пояснити дітям, що боятися – це нормально, особливо в ситуації невизначеності. Перебуваючи під впливом страху, людина може накоїти безліч нелогічних дій. Саме тому, проговоріть ситуацію, в якій опинилися, напишіть разом із дитиною, що варто зробити (що робимо, якщо захворіємо, кому телефонуємо, за якими телефонами, в яких випадках це потрібно робити тощо), намалюйте (роздрукуйте плакати з рекомендаціями МОЗ України). С. Ройз пропонує свій погляд, як саме краще розказати дитині про ситуацію, що виникла в світі: «Зараз багато людей в різних країнах захворіли. Пам’ятаєш, коли ми хворіли, то, щоб не заразити інших і швидше відновитися, ми залишалися вдома. І навіть не ходили ні до кого на день народження. І в кіно. Щоб вірус не поширювався, щоб люди менше хворіли, особливо, щоб не хворіли діти, вирішили тимчасово закрити школи і садочки. Щоб про вас подбати. Ми в безпеці. Ти будеш вдома і ми придумаємо, чим займатися цими днями» [1]. Важливо поговорити із дитиною, особливо, з маленькою, що батьки її люблять і те, що через дитину мамі потрібно залишитися вдома – це не провина дитини. Якщо батьки мають навички створення презентацій, відеороликів, мультфільмів і ваші діти досить дорослі для того, щоб створити творчий продукт такого формату, створіть його разом. Одним із дієвих методів є прописування плану дій, що «допоможе думки структурувати і в тіло повернутися» [1]. Батьки також можуть разом із дітьми виконувати дихальні вправи та техніки релаксації. Наступну вправу краще робити перед сном. Вона допоможе заспокоїти вегетативну нервову систему. 


1. Сядьте прямо на стільці. 
2. Подніміть кінчик язика до піднебіння. 
3. Тримайте його там впродовж всього процесу дихання. 4. Вдихаючи мовчки через ніс, повільно рахуйте до 4. 
5. Затримайте дихання, продовжуйте рахувати до 7. 
6. Видихніть повітря через рот, рахуючи від 1 до 8, закінчивши видих невеликим звуком. 
7. Тричі повторіть вправи 4-6. 


У тих осіб, які поводять себе безпечно, не дослухаються до порад, варто розвивати критичне мислення, а саме, удосконалювати навички аналізу, синтезу, оцінювання достовірності/цінності інформації; вчити знаходити причини і альтернативи; генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення – чому довіряти та що робити далі. З цією метою, зібравшись у родинному колі, можна використовувати різноманітні методи, як то «Асоціативний кущ», «Дерево передбачень», «Риб’яча кістка» тощо. Як приклад, пропонуємо вправу «Правило 7 W». В англійській мові на літеру «W» починаються питальні слова «Навіщо?» і «Чому?». Щоб усвідомити причини проблеми, потрібно сім разів сформулювати питання, що починаються із зазначених слів. Ми пропонуємо використовувати це правило на прикладі фольклору:— Куди, Фома, ідеш? — Сіно косити. — Навіщо тобі сіно? — Корівок годувати. — Навіщо тобі корови? — Молоко доїти. — Навіщо тобі молоко? — Діточок пригощати. — Нащо тобі діточки? — Розуму вчити. — Навіщо вчити? — Щоб на світі могли жити та людям користь приносити. – Чому Марічко ти вдома ? – Тому що відмінили навчання. – Чому відмінили навчання? – Тому що карантин. – Навіщо запровадили карантин? – Щоб запобігти розповсюдженню хвороби. – Навіщо тобі потрібно бути вдома? – Ізолюватися від носіїв коронавірусу. – Навіщо, прийшовши додому, потрібно мити руки з милом? – Щоб не занести інфекцію у приміщення. – Чому цей вірус небезпечний? – Руйнує легені та викликає проблеми з диханням. – Чому всі люди мають дотримуватися цих правил? – Щоб в Україні і на всій Землі було менше хворих людей, а більше здорових. Ще одне питання, яке тривожить батьків, – відставання дітей у навчанні. Шановні батьки, змістіть акценти. Не витрачайте своє здоров’я, примушуючи дітей через силу. Можливо, через певний час, вони самі відчують «нудьгу» від бездіяльності та потребу в знаннях. Ви можете стати прикладом для своїх дітей, виконуючи робочі завдання, займаючись самоосвітою. В умовах пандемії COVID – 19 формат навчання змінився. Він став дистанційним, і багатьом учням середніх та вищих навчальних закладах іноді важко впоратися з необхідністю зосередитися на навчанні без повсякденного безпосереднього впливу вчителів / викладачів, в ситуації, коли «розплата» ще далеко й незрозуміло, чи взагалі буде… Водночас, карантин – це можливість для підлітків підтягти «хвости», підготуватися до заліків, контрольних, ЗНО, і навіть, допомогти самотнім сусідам похилого віку. 


Онлайн-платформи пропонують безліч навчальних курсів, спрямованих як на підвищення рівня підготовки зі шкільних предметів, так і з напрямів, які ми можемо віднести до категорії «хобі». 


Далі наведемо лише деякі онлайн-курсів, якими можуть скористатися як діти, так і їхні батьки: 
1) Prometheus – український громадський проєкт масових відкритих онлайнкурсів та EdEra – студія онлайн-освіти; 
2) Khan Academy — безкоштовна освітня платформа для школярів з математики, фізики, хімії, історії, фінансів, економіки, біології, мистецтва, комп’ютерних наук та інші; всі курси розділені на уроки, з можливістю перегляду відео і виконання практичних завдань; 
3) Coursera (пропонує 4 000 різноманітних курсів); навчальний контент для старшокласників, студентів, тих, хто цікавиться бізнесом та психологією розміщують провідні топ-компанії (Google, IBM) та навчальні заклади світу; деякі курси мають українські субтитри; 
4) Lingualeo — всеохоплюючий сервіс вивчення англійської, що одночасно пропонує навчальні тексти, відео, інтерактивні вправи з відкладеним повторенням, індивідуальний словник та ще безліч інших можливостей; 
5) Memrise — сервіс для інтерактивного вивчення мов на основі технік мнемонічного запам’ятовування (шляхом утворення асоціацій) та відкладеного повторення лексики; 
6) hourofcode.com/ua/learn — сайт для дітей і підлітків, які бажають спробувати навчитися програмувати; сервіс пропонує одногодинні цікаві інтерактивні проєкти на 45 мовах, зокрема і українською; 
7) Playmagnus — допоможе навчитися грати в шахи, виконуючи цікаві інтерактивні вправи; 
8) Yousician — ваш власний вчитель гри на гітарі, піаніно чи іншому музичному інструменті та інші. З метою ефективного використання вільного часу доцільною може бути візуалізація режиму дня. Пандемія в багатьох країнах світу зумовила перебудову вже звичних правил навчання не тільки в Україні, а й в інших державах. 


Наведемо один із прикладів співпраці адміністрації школи з учнями молодших класів однієї із шкіл Каталонії (ці матеріали були надіслані на телефони). 
1. Скажи «Доброго ранку!» всім тим людям, які живуть з тобою.
 2. Прокидайся в один і той же час. 
3. Прийми душ, зроби свої звичайні гігієнічні процедури та одягнись.
 4. Вдома разом з усіма займайся настільними іграми, переглядай фільми, правильно харчуйся. 
5. Займайся спортом, йогою або розтяжкою.
 6. Спілкуйся з членами родини та друзями. 
7. Бери участь у домашніх справах: прибери кімнату, стіл та інше. 
8. Встанови щоденний проміжок часу, коли ти не будеш використовувати мобільні телефони, інші девайси. 
9. Перед сном усім членам родини побажай «Доброї ночі!» 


Можна також рекомендувати батькам узгодити з дітьми режим дня під час карантину та візуалізувати його, додатково вказавши проміжки часу, передбаченого для тієї чи іншої діяльності. Вважаємо за доцільне зупинитися на питанні щодо групової ізоляції в обмеженому просторі на тривалий час. Відсутність можливості змінити оточення, «фон», відсутність нових вражень, необхідність вирішувати щоденні справи, виконувати свої робочі (або навчальні) завдання, розподіляти певні ресурси… Кожен із чинників окремо і всі разом можуть призвести (за умови невдалого використання простору, порушення правил спілкування) до емоційного напруження, поступового зростання у членів сім’ї агресивних проявів один до одного (наприклад, образ, звинувачень та ін.), ознакою яких є виплеск енергії, що накопичувалася тривалий час. Батькам бажано пояснювати дітям, що, під час перебування вдома, вони мають працювати, щоб забезпечити фінансове благополуччя родини. Саме тому наобхідно створити дві зони взаємодії: «я на роботі», «я вдома». Попросіть дітей не турбувати вас в певний час без зайвих потреб. Водночас буде чудово, якщо ви (батьки), у невеличких перервах між виконанням виробничих завдань знайдете час, щоб зайвий раз обійняти дитину й висловити їй добрі слова підтримки. Як в умовах обмеженого простору об’єднатися, стати командою, щоб з честю подолати складну ситуацію? Якщо ви, батьки, готові до активних творчих дій, то можете запропонувати дітям зіграти у гру «Космонавти на орбіті». Розподіліть ролі: командир корабля, космонавт-випробувач, космонавт-інженер, космонавтидослідники (біолог-еколог, фізик, фахівець з ІТ), рятувальник, фотограф, лікар тощо. Розпишіть функціональні обов’язки, пропишіть особистісні якості, які повинен мати кожний «фахівець», зробіть обмундирування (або його елементи), підготуйте засоби для фотографування, аптечку, книги, аудиозаписи тощо; проговоріть правила взаємодії на «космічному кораблі» та наслідки їх порушення.


Література 1. Ройз С. Адаптація до нової реальності. Як пережити карантин з дітьми. HBSTYLE: Веб-сайт. URL: https://nv.ua/adaptaciya-k-novoy-realnosti-kak-perezhit-karantin-sdetmi-50075321.html. 2. 7 Ways to Improve Your Team's Communication. INC: Веб-сайт. URL: http://www.inc.com/paul-schoemaker/how-to-foster-deep-dialog-in-teams.html
 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь