A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Білопільська міська рада
Сумська область, м. Білопілля

Професійне вигорання. Як впоратись.

Дата: 16.04.2021 10:43
Кількість переглядів: 105

Поняття «синдром емоційного вигорання» увів американський психіатр Герберт Фрейденберг у 1974 році. Синдром проявляється дедалі більшим виснаженням внаслідок тривалого впливу стресів. 

«…Той, хто «вигорає», колись мав «загорітися»», - так говорить відомий психолог М.Буріш. Цей «запал» не має ніяких негативних наслідків при умові відповідної сатисфакції. Ми повинні розуміти, що це діагноз із певними симптомами і послідовністю процесів. У випадку невідповідності між власним внеском та отриманною винагородою з’являються перші симптоми вигорання. Синдром емоційного вигорання може чатувати на всіх людей. Найбільша зона ризику - професії в моделі "людина-людина" та ті, які пов'язані з надмірною відповідальністю, ухвалює рішення, а також усіх, хто перебуває в постійній емоційній близькості з іншими людьми., такі як лікарі, вчителі та управлінці — усіх, хто несе постійну відповідальність. 

Ваш мозок радісно відгукується на фразу «Хочу на безлюдний острів»? Імовірно, вам теж не вдалося уникнути цього синдрому. Це як у відомому анекдоті, коли мати двох дітей прийшла до психотерапевта. Той питає: «Що вас до мене привело?» Жінка відповідає: «Я втомилася. Просто хочу полежати»…

Згідно моделі Буріша емоційне вигорання проходить декілька стадій. Важливо знати ці стадії, вчасно визначати їх та реагувати!
1. Застережлива фаза
а) Надмірна участь:
надмірна активність; відмова від потреб, не пов'язаних з роботою, витіснення зі свідомості переживань невдач і розчарувань; обмеження соціальних контактів.
б) Виснаження:
почуття втоми; безсоння.
2. Зниження рівня власної участі
а) По відношенню до співробітників, пацієнтів :
втрата позитивного сприйняття колег; перехід від допомоги до нагляду і контролю; приписування провини за власні невдачі іншим людям; домінування стереотипів в поведінці по відношенню до співробітників, пацієнтів - прояв негуманного підходу до людей.
б) По відношенню до іншого оточення:
відсутність емпатії; байдужість; цинічні оцінки.
в) По відношенню до професійної діяльності:
небажання виконувати свої обов’язки; штучне продовження перерв в роботі, запізнення, відхід з роботи завчасно; акцент на матеріальний аспект при одночасному незадоволенні роботою.
г) Зростання вимог:
втрата життєвого ідеалу, концентрація на власних потребах; почуття переживання того, що інші люди використовують тебе; заздрість.
3. Емоційні реакції
а) Депресія: 
постійне відчуття провини, зниження самооцінки; безпідставні страхи, лабільність настрою, апатії.
б) Агресія: 
захисні установки, звинувачення інших, ігнорування своєї участі в невдачах; відсутність толерантності і здатності до компромісу; підозрілість, конфлікти з оточенням.
4. Фаза деструктивної поведінки
а) Сфера інтелекту :
 зниження концентрації уваги, відсутність здатності виконати складні завдання; ригідність мислення, відсутність уяви.
б) Мотиваційна сфера:
відсутність власної ініціативи; зниження ефективності діяльності; виконання завдань строге по інструкції.
в) Емоційно-соціальна сфера:
байдужість, уникнення неформальних контактів; відсутність участі в житті інших людей або надмірна прихильність до конкретної особи; уникнення хобі, нудьга.
5. Психосоматичні реакції і зниження імунітету: 
нездатність до релаксації у вільний час; безсоння, сексуальні розлади; підвищення тиску, тахікардія, головні болі; болі в хребті, розлади травлення; залежність від нікотину, кофеїну, алкоголю.
6. Розчарування і негативна життєва установка: 
почуття безпорадності і безглуздя життя; екзистенціальний відчай.
Звідки походить вигорання та чому вчителі у зоні ризику можете дізнатися додатково ще тут https://youtu.be/YBrgfbowUkA

Де шукати вихід?
Зустрічається певна подвійність: з одного боку, вони хочуть бути наповненими і здоровими, з другого — є якась частина, якій вигідно перебувати в стані «бідолашечки». У психології є такий термін, уведений ще Фрейдом, — «вторинна вигода» від стану, від хвороби.

І перш ніж замислитися над тим, як накопичити сили і де їх брати, важливо зробити внутрішній вибір: «Я вибираю життя. Я вибираю реалізацію. Достаток. Щастя». Цей наш внутрішній намір часто допомагає «вибрати шлях».

У будь-якій кризовій ситуації в людини може простежуватися 4 реакції:
?    міняти,
?    прийняти,
?    дратуватися (роздратування — це активно-агресивна реакція),
?    нити і вимагати допомоги (пасивно-агресивна реакція).

Ми змінюємо свою реальність чи приймаємо існуючі обмеження, коли відчуваємо себе дорослими і беремо відповідальність за себе і свої прояви. Нити і дратуватися — це реакція нашої внутрішньої дитини, яка продовжує чекати порятунку і турботи.

Дві хвилини тиші
Всім людям притаманна дорослість і велич. Зі стану внутрішньої малості ми чинимо малі справи і вибираємо «малі» реакції. 

На допомогу може прийти використання метафори: уявити себе величезним — розміром від землі до неба і широким, як океан. Відчути цю міць всередині. Можливо, проговорити: «Я дорослий. Я впораюсь».

Це той стан, у якому дорослі  приходять до дітей. Тоді діти можуть спертися на силу, на стійкість дорослого. Тоді є впевненність в авторитетності дорослого. Тоді дорослому не так страшно, якщо хтось кине краплю бруду —величезний океан дорослого здатен її розчинити.

Коли вигораємо — вимикаємо чутливість і перестаємо емпатувати.

Є чудова думка від тренера Еви Рамболи, яку можна взяти за щоденну практику: «Що я зроблю сьогодні для себе, щоб залишатися людиною, яка відчуває?»

Це можуть бути маленькі дії. А для того щоб засвоювати нову інформацію і перерозподіляти вже отриману, потрібно (точніше, це потрібно частині нашого мозку під назвою гіпокамп), як мінімум, дві хвилини тиші на день.

Як накопичити сили?
Коли починаємо вигорати, основне завдання — увімкнути «тумблер», що може дати емоційний ресурс. Для накопичення сил у нас є такі ресурси:
?    Тілесний — фізична активність і тілесні відчуття;
?    Аудіальний — музика або тиша;
?    Візуальний — споглядання живих пейзажів або картин, перегляд кіно;
?    Нюховий — приємні запахи;
?    Смаковий — смачна їжа, солодощі;
?    Відносини — теплі зустрічі зі світлими людьми, друзями;
?    Інтелект — отримання нових знань;
?    Інтуїція — медитації, духовні практики, молитви.

Зазвичай постійно використовуються один-два канали. Є секрет: найбільше для нас енергії — у незадіяному каналі. Якщо використовується, в основному, канал мовлення, канал інтелекту, канал відносин, то відпочити можна в каналі тіла — прогулянки, танці, смак і… у мовчанні. Якщо задіяти невикористаний канал, то накопичення сил настане швидше.
 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь