A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Білопільська міська рада
Сумська область, м. Білопілля

Поради для батьків дітей з особливими освітніми потребами на період карантину і не тільки

Дата: 16.04.2021 09:13
Кількість переглядів: 59

Шановні батьки! Пропонуємо вам декілька порад, як корисно розпланувати свій час на вдома разом із дитиною на вихідних чи на карантині.

Дитина в умовах постійного перебування вдома, зазвичай опиняється не на тривалий період часу.  На цей час для батьків постає складне завдання: задіяти дитину корисними для розвитку та навчання завданнями. Заняття для дитини різного віку мають різний рівень складності і залежать не тільки від поставленої кінцевої мети, а  і від розуміння вирішення самого завдання (якщо завдання занадто складне і у дитини немає потрібних знань, умінь та навичок для виконання – результатом буде скоріш за все відмова від завдання).

Сучасний дім чи квартира - справжнє джерело для цікавого проводження часу з дітьми та креативу. Ємності для продуктів харчування, мочалки та губки можуть слугувати будівельним матеріалом, а банки з сипучими продуктами (крупами, невеликими макаронами, горохом, квасолею) - відмінна альтернатива музичним інструментам. Та все це – настільні ігри, а діти завжди звикли рухатись. Вчитель-реабілітолог Білопільського «Інклюзивно-ресурсного центру» Алексенко Наталія радить не забувати про потребу гратися в рухливі ігри, які можна організувати вдома не виходячи за межі квартири, використавши для цього підручні засоби. 

Рухливі ігри — це важливий засіб усебічного виховання дітей. Ігри сприяють гармонійному розвитку, а різноманітні рухи та ігрові дії дітей ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, ди¬хальної та інших систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну. Рухливі ігри задовольняють потребу організму дитини в русі, сприяють збагаченню її рухового досвіду. Значний вплив мають рухливі ігри на виховання морально-вольових якостей. 

Вчитель-дефектолог додає, що в процесі рухливої гри мимовільне запам’ятовування відбувається швидше. Спробуйте таким чином вивчити та закріпити цифри, букви алфавіту, запам’ятати кольори та форму предмета, без проблем визначати – велике-мале, парні-непарні числа, числа-сусіди, склад числа, таблицю множення тощо. 

Корисно долучити до гри всіх членів сім’ї, які допоможуть своїми знаннями без проблем засвоїти матеріал, який перекликається з програмовими вимогами закладів освіти. Таким чином гру перетворити на квест, що дасть змогу виконати якомога більше завдань. Чергуючи навантаження фізичне з розумовою діяльністю, дитина менше відчуває втому і емоційно збагачується, а стосунки в сім’ї стають міцніше. Членів сім’ї об’єднує спільна діяльність. Вдалого навчання та відпочинку.

Тому невдачі в школі, переїзд, хвороби близьких тощо можуть спричинити довготривалий стрес, для виходу з якого дитині знадобиться ваша допомога. Ми зібрали найкращі корекційні ігри, що поліпшать психологічний стан малюка.

«Де я?». Вивести дитину з неприємних спогадів та переживань допоможе гра з фіксацією на теперішньому моменті. У будь-який час запитуйте дитину «Де ти?», а та у відповідь нехай розповість про навколишнє середовище із залученням усіх органів чуття: «Я на вулиці, слухаю шурхіт листя, теплі сонячні промені торкаються обличчя, а у повітрі аромат булочок з кафе поблизу».

«Розшифрування імені». До кожної букви імені доберіть позитивну якість, що починається на таку саму букву (наприклад, Олена: Осяйна, Любляча, Енергійна, Надзвичайна, Артистична).

«Гірлянда». Якщо дитина уникає соціальних контактів, ця гра допоможе їй з самоідентифікацією, почуватися «своєю». Для цього навчіть дитину складати папір гармошкою та вирізати таким чином гірлянди. Для гри потрібно вирізати гірлянду людських фігурок, що ніби тримаються за руки. Кожній фігурці дайте ім’я когось з рідних, друзів, знайомих; можна намалювати їм обличчя.

«Рослина». Ця гра добре діє тоді, коли середовище навколо дитини радикально змінюється: переїзд на нове місце проживання, перехід з дитсадка до школи. Можна придбати реальну рослину у невеличкому горщику, так, щоб її потрібно було пересадити (засівати насіння не варто, воно не завжди проростає, тому ефект буде зведений нанівець). Нехай дитина сама вибере рослину, піклується про неї, поливає. Поясніть, що для росту зеленому улюбленцю потрібний більший горщик, пересадіть рослину у новий ґрунт. І ненав’язливо проводьте паралель між дитиною та рослиною, пояснюйте, що і людині для зростання та розвитку потрібен новий «ґрунт». Швидший варіант — намалювати історію дерева, яке виросло із зернятка. У цьому випадку акцентуйте увагу на історії. Вигадайте, як деревце роздивляється, хто поруч з ним у новому ґрунті, як до нього прилітають пташки, прибігають знайомитися звірятка. Нехай дитина розкаже, чи добре деревцю, чи комфортно. Якщо ні, поміркуйте з дитиною, що може захистити деревце: паркан або добра фея. Намалюйте цей захист, а у житті подаруйте дитинці іграшку-«талісман».

«Батут». Гра відмінно позбавляє тілесного напруження. Відведіть дитину на батут та дайте змогу досхочу настрибатися! Ця вправа корисна тим, що дає відчути опору на стопу, а відчуття «невагомості» у польоті сприятливо впливає на мозок.

«Супергерой». Після хвороби чи якихось несприятливих подій дитина може звикнути до підвищеного піклування, що дорослі багато чого за неї роблять. Подолати «вивчену безпомічність» допоможе гра у супергероя! Коли дитина ухиляється від справ, запевняє: «У мене не вийде», «Я не впораюся», запропонуйте їй фантастичне перетворення: «Зараз я перетворю тебе на Суперлюдину! Для цього слід лише з’їсти ось цю вітамінку (ягідку, випити сік), і у тебе з’явиться супершвидкість! Я теж з’їм. У мене з’явиться здатність підіймати важкі предмети, і я понесу сумку, а ти зможеш супершвидко поїсти (вдягтися тощо)».

«Дві маски». Потрібно купити, а краще виготовити власноруч з дитиною дві маски. Одна буде «сильною», у ній дитина почуватиметься впевнено; інша — «слабка». Спочатку нехай дитина надягне «сильну» та поговорить за неї. Потім настане черга «слабкої» маски, дитина розповість її переживання. Поміркуйте разом, як перша маска може допомогти другій, і коли вона стала б у пригоді йому самому. Така гра вчить дитину відстежувати та коригувати свій емоційний стан.

«Пластилін». Унаслідок психологічної травми обличчя людини (не тільки дитини) часто наче застигає, його вираз майже не змінюється. Щоб повернути емоційну активність, візьміть спочатку шматок пластиліну і разом з дитиною розминайте його. Потім запропонуйте дитині уявити, що її обличчя — також пластилінове, і почніть його «розминати»: смикайте за щічки, прохайте їх надути чи втягнути. Урешті-решт, улаштуйте конкурс «кривляки» на найкращу гримасу!

«Різнокольорові дні». Після переживань можуть виникнути проблеми з плином часу, бо пам’ять постійно повертається до неприємних подій. Дитина ніби дивиться постійно вглиб себе. Щоб повернути її у теперішній час, підкреслити, що час спливає, призначте кожному дню тижня свій колір (дуже зручно — сім днів та сім барв у веселці). Припустимо, четвер у вас зелений. Шукайте цього дня зелені предмети, вибирайте зелені фрукти та овочі, одягайте за можливості зелений одяг.

Настільні ігри: знайдіть час пограти з дитиною в його улюблені настільні ігри, додаючи пізнавальний акцент - Вправи з лікувальної фізкультури, яким можна зайнятися біля дому: м’яч, ракетки для тенісу, обручи чи інше — і дитині вже буде цікавіше проводити час. При цьому можна також рахувати, називати кольори та будь-що складніше.

Навчити готувати прості страви. Коли ви готуєте щось вдома — залучайте дитину також вчитися кулінарній справі. Можна приготувати разом печиво чи прості канапки, які вона потім може зробити самостійно. Заняття цікаве й у житті знадобиться.

Перегляд фільмів та мультфільмів. Пошукайте в інтернеті фільми, та мультфільми, які можна дивитися з дітьми. Зверніть увагу на посилання, розміщені на нашому сайті в рубриці «Безпека життєдіяльності», «Рекомендації батькам дітей з ООП на період карантину» за допомогою яких ви знайдете корисні мультфільми. Але не дивіться більше одного фільму в день з дитиною дорослішого віку, для молодшого школяра досить 30-40 хвилин.

Заняття творчістю. В інтернеті можна знайти різноманітні майстер-класи з хенд-мейду: аплікації, вишивки, виготовлення ляльок - мотанок, декупаж, вироби з паперу, тканини, глини та інших матеріалів, виготовлення домашнього мила, музичний інструмент і т. д — тут уже треба радитися особисто з дитиною. І памятайте, що така діяльність розвиває, дарує впевненість, задоволення від отриманого результату, а значить, підвищує імунітет.

Розвиток дітей. 
Не забувайте, що це карантин, а не канікули. Діти втрачають здобуті навички, якщо їх не підкріплюють. Переглядайте матеріали нашого сайту, отримуйте відповіді на питання з допомогою нашої поштової скриньки, отримуйте рекомендації електронною поштою, телефоном чи Вайбером.

Домовтеся з дитиною, що за час карантину вона чи Ви прочитає книгу, яку вона сама обере.

І пам’ятайте про те, як знизити ризик інфікування коронавірусом:
1.    Мийте руки з милом (мінімум 30 с.) або дезінфекційними засобами із вмістом спирту.
2.    При кашлі та чханні прикривайте рот  і ніс серветкою або згином ліктя; відразу викидайте серветку і мийте руки.
3.    Тримайтеся на відстані від людей, намагайтеся рідше бувати в місцях скупчення людей.

Насолоджуйтесь можливістю побути разом із родиною!

Будьте здорові!
 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь